γράφει η Αφροδίτη Στέργιου, Λογοθεραπεύτρια
Η ανάπτυξη του φωνολογικού συστήματος αποτελεί την πρώτη περίοδο της γλωσσικής εξέλιξης και εκτείνεται συνήθως στους 12 πρώτους μήνες της ζωής ενός παιδιού. Η φωνολογική ανάπτυξη όμως δε σταματά εκεί, αλλά συνεχίζεται και μετέπειτα. Αυτή η πρώτη περίοδος θεωρείται προπαρασκευαστική για τη μετέπειτα συντακτική και σημασιολογική ανάπτυξη του παιδιού και διακρίνεται στις παρακάτω φάσεις :

Μετάφραση/Επιμέλεια : Μαρία Μαρίνα Καραγιαννοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια για βρέφη που παράγουν φώτα, λέξεις και τραγούδια συσχετίζονται με μειωμένη ποιότητα και ποσότητα της γλώσσας συγκριτικά με το παιχνίδι με βιβλία ή παραδοσιακά παιχνίδια όπως το ξύλινο παζλ ή η ταξινόμηση σχημάτων (shape shorter) και τα πλαστικά τουβλάκια / κυβάκια σύμφωνα με ένα άρθρο που εκδόθηκε on line από το JAMA Pediatrics.

γράφει η Αφροδίτη Στέργιου, Λογοθεραπεύτρια

Η τρισωμία 21 ή αλλιώς σύνδρομο Down αποτελεί την πιο συχνή χρωμοσωμική ανωμαλία του ανθρώπου. Παρατηρείται σε όλο τον κόσμο, ανεξαρτήτου φυλής. (1) Έχει εμφάνιση 1:800 γεννήσεις και το ένα τρίτο των παιδιών αυτών γεννιούνται από μητέρες προχωρημένης ηλικίας.

Μετάφραση-Επιμέλεια: Μαρία - Μαρίνα Καραγιαννοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Καθώς τα παιδιά νηπιακής και προσχολικής ηλικίας γίνονται όλο και πιο λεκτικά , μπορεί να αρχίσουν να ‘’σκοντάφτουν’’ στα λόγια τους – δημιουργώντας ανησυχίες σχετικά με τον τραυλισμό.
Ως γονείς, πώς ξέρετε πότε οι διαταραχές στη ροή της ομιλίας είναι φυσιολογικό κομμάτι της ανάπτυξης και πότε πρέπει να ανησυχήσετε περισσότερο ;

Γράφει η Μαρία - Μαρίνα Καραγιαννοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Τι είναι η πραγματολογία ;
Ως πραγματολογία ορίζουμε την ικανότητα ενός ατόμου να χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει αυτό που θέλει με τον κατάλληλο τρόπο, στον κατάλληλο χρόνο και την ανάλογη περίσταση.
Ένα παιδί, μπορεί να είναι σε θέση να οργανώνει τις σκέψεις του σε λόγο και να χρησιμοποιεί τη βασική συντακτική και γραμματική δομή, αλλά η προσπάθειά του για επικοινωνία να μην είναι αποτελεσματική.

γράφει η Αφροδίτη Στέργιου, Λογοθεραπεύτρια

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ
Η ομιλία απαιτεί πολλές πολύπλοκες κινήσεις που περιλαμβάνουν τη γλώσσα, τα χείλη, το σαγόνι και άλλες δομές. Σαν αποτέλεσμα, πολλά παιδιά που έχουν προβλήματα με το συντονισμό, έχουν δυσκολία στο συντονισμό της ομιλίας και άλλων δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν το στόμα και τις δομές του.

γράφει η Μαρία - Μαρίνα Καραγιανοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Η Επιλεκτική Αλαλία είναι μια αγχώδης διαταραχή που συναντάται κατά κύριο λόγο στην παιδική ηλικία (πιο συχνά μεταξύ 3 -5 ετών).
Το παιδί είναι ικανό να μιλήσει, να επικοινωνήσει και να ανταποκριθεί με ανθρώπους που νιώθει οικεία σε ένα περιβάλλον όπως με την οικογένεια στο σπίτι, αλλά δυσκολεύεται να μιλήσει σε ορισμένα πρόσωπα και κάτω από ορισμένες καταστάσεις. Παρουσιάζει επίσης φοβία ως προς την ομιλία, την κοινωνική αλληλεπίδραση και για οτιδήποτε απαιτεί την ενεργή επικοινωνιακή συμμετοχή του.

γράφει η Μαρία-Μαρίνα Καραγιαννοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Ως παιδική Βαρηκοΐα ορίζονται γενικά οι διαταραχές της ακοής που παρατηρούνται στα παιδιά από τη γέννησή τους μέχρι τη σχολική ηλικία, ανεξάρτητα από την αιτία, τον τύπο και το βαθμό της βαρηκοΐας. Ο όρος όμως χρησιμοποιείται γενικά για να δηλώσει τη μεγάλου βαθμού νευροαισθητήρια βαρηκοΐα ή κώφωση στα παιδιά που προκαλεί καθυστέρηση ή αναστολή στην ανάπτυξη των ικανοτήτων ομιλίας και επικοινωνίας και επίκτητη ψυχοκινητική και πνευματική καθυστέρηση ή αναστολή στην ανάπτυξη των ικανοτήτων ομιλίας και επικοινωνίας (Ηλιάδης Θ., Μεταξά Σ., Ψηφίδη Α., 1993).

γράφει η Μαρία-Μαρίνα Καραγιαννοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Στάδια γλωσσικής ανάπτυξης
Ο άνθρωπος χρησιμοποιεί διαρκώς τον λόγο στην καθημερινότητά του και στις σχέσεις του με τους συνανθρώπους του. Το ιδιαίτερο αυτό σύστημα επικοινωνίας αναπτύσσεται από την νηπιακή ηλικία του ανθρώπου και είναι το στοιχείο διαφοροποίησης του από τα υπόλοιπα όντα. Η γλωσσική ανάπτυξη ξεκινά πολύ νωρίς, από τη γέννηση ακόμη ενός παιδιού, υπάρχει σημαντική δραστηριότητα όσον αφορά την κατάκτηση της γλώσσας. Αν και τα νεογέννητα βρέφη δεν είναι σε θέση να παράγουν γλωσσικές εκφράσεις αμέσως μετά τη γέννηση, μπορούν να διακρίνουν ορισμένα γλωσσικά γνωρίσματα του περιβάλλοντός τους.

Γράφει η Αφροδίτη Στέργιου, Λογοθεραπεύτρια 

Με τον όρο «παραμύθι» αναφερόμαστε στις λαϊκές διηγήσεις. Τα παραμύθια είναι μεγάλοι περιπετειακοί μύθοι, οι οποίοι σαν κέντρο έχουν τον άνθρωπο αλλά και μεταφυσικά και φανταστικά στοιχεία, όπως μάγισσες, δράκους, γίγαντες κ.ά.. Ό,τι είναι για την λογοτεχνία το μυθιστόρημα, είναι για την λαογραφία το παραμύθι. Υπάρχουν πολλά είδη παραμυθιών, όπως : τα μυθικά, τα αστεία ή σατιρικά, τα διηγηματικά κ.ά..

Γράφει η Μαρία - Μαρίνα Καραγιαννοπούλου, Λογοθεραπεύτρια

Η τάση του ανθρώπου για επικοινωνία επιτυγχάνεται κατά κύριο λόγο με την παραγωγή ομιλίας. Μπορεί να φαίνεται απλό το να εκφράσει κάποιος τις επιθυμίες, τις ιδέες και τις ανάγκες του απλά μιλώντας, ωστόσο η παραγωγή της ομιλίας περιλαμβάνει έναν περίπλοκο συντονισμό μεταξύ των στοματικών δομών και των μυών του ανθρώπου. Κατά την ομιλία συμμετέχουν η γνάθος, τα χείλη, η γλώσσα, τα δόντια, τα μάγουλα και η αναπνοή.