Εργοθεραπεία

Τι είναι η Εργοθεραπεία

Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη εκείνη που σκοπός της είναι να καταστήσει το άτομο λειτουργικό και ικανό να εκτελέσει όλες τις δραστηριότητες που χρειάζεται στη ζωή του.

Η Εργοθεραπεία χρησιμοποιεί τη δραστηριότητα θεραπευτικά και μέσω αυτής εκπληρώνει το σκοπό της.

Η Εργοθεραπεία σε παιδιά δραστηριοποιείται, στοχεύει και δίνει λύσεις σε προβλήματα που αφορούν βασικούς άξονες της φυσιολογικής ανάπτυξης. Ασχολείται με τη λειτουργικότητα του παιδιού και με την ικανότητά του να αλληλεπιδρά στο καθημερινό περιβάλλον, είτε στο σπίτι, είτε στο σχολείο, είτε στην κοινότητα.

Πότε ένα παιδί χρήζει Εργοθεραπευτικής Αξιολόγησης 

Ένα παιδί χρήζει αξιολόγησης όταν παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:

  • Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί
  • Δεν παίζει με παιχνίδια που αντιστοιχούν στην ηλικία του
  • Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο
  • Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα κάτω
  • Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά την θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα)
  • Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
  • Δυσκολεύεται και δεν του αρέσει να χοροπηδά και να κάνει κούνια
  • Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει πάζλ, να κόψει με ψαλίδι στο νηπιαγωγείο
  • Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας
  • Είναι υπερκινητικό - δεν μπορεί να ησυχάσει
  • Είναι πολύ παθητικό, αρκετά ήσυχο και αποτραβηγμένο
  • Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών
  • Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, ή αγγίγματα
  • Δε μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μια δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη
  • Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα
  • Δυσκολεύεται να αντιγράψει από τον πίνακα
  • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων
  • Δυσκολεύεται να διακρίνει ή να αναπαράγει γράμματα
  • Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι άσχημος
  • Κουράζεται εύκολα κατά την σχολική του εργασία
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες
  • Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση
  • Δεν του αρέσει να το παίρνουν αγκαλιά
  • Αποφεύγει την παιδική χαρά

Που παρεμβαίνει ο Εργοθεραπευτής 

Ο Εργοθεραπευτής παρεμβαίνει στους εξής τομείς:

ΚΙΝΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
•Σε δραστηριότητες με μπάλα (πχ να πιάσει, να πετάξει) • Στη θέση, τη στάση και τη δύναμη του χεριού και των δακτύλων • Στη συγκέντρωση προσοχής • Στο αιθουσαίο σύστημα (σε κινητικές δραστηριότητες, κούνιες…)
•Στην ισορροπία • Στον έλεγχο του καρπού και του αντιβραχίου • Στη μνήμη (οπτική, ακουστική- βραχυπρόθεσμη, μακροπρόθεσμη) • Στο ιδιοδεκτικό σύστημα (αναρρίχηση…)
•Στο βάδισμα, στο τρέξιμο • Στη σύλληψη και στον έλεγχο του μολυβιού • Στον προσανατολισμό χώρου και χρόνου • Στο απτικό σύστημα (ευαισθησία στο άγγιγμα)
•Στον αμφίπλευρο συγχρονισμό (π.χ να περάσει εμπόδια) • Στον σχεδιασμό κίνησης των δακτύλων • Στην οπτική διάκριση (κατηγοριοποίηση, διαφοροποίηση) • Στο ακουστικό σύστημα (ευαισθησία σε ήχους)
• Στην ταχύτητα και την ακρίβεια • Στην εκτέλεση εντολών • Στο οπτικό σύστημα

• Στην οργάνωση

Δραστηριότητες καθημερινής ζωής 

• Στην ένδυση και απόδυση ρούχων και παπουτσιών

• Στη σύλληψη του κουταλιού, στον έλεγχο χεριού ή στόματος

• Στο μπάνιο

• Στην προσωπική υγιεινή, όπως τουαλέτα, περιποίηση μαλλιών και δοντιών

Οι δραστηριότητες που χρησιμοποιεί η εργοθεραπεία στο πλαίσιο θεραπευτικών προγραμμάτων στην παιδιατρική προσφέρουν ευκαιρίες στο παιδί για:

Παιχνίδι, Ανάπτυξη δεξιοτήτων, Σκέψη και κρίση, Φαντασία, Μνήμη, Προφορική και γραπτή έκφραση, Συγκέντρωση προσοχής, Παρατήρηση.